Hoppa till sidans innehåll

"Varje plats man kommer till har sin utmaning"

08 JAN 2019 12:05
De lägger ner ett enormt arbete även när det inte är säsong. Möt vallateamets chef Kent Norell. – Ibland skulle man behöva 48 timmar på ett dygn.
  • Skapad: 08 JAN 2019 12:05

När Kent Norell la sin egna längdskidkarriär på hyllan valde han istället att hjälpa sina syskon med servicedelen. Ett redan stort intresse ökade och sedan 2008 har han jobbat i skidskyttelandslagets vallateam. Sedan 2011 är han vallachef.

– Jag är involverad i det mesta. Det är så jag vill vara också. Jag vill vara med och valla, jag vill vara med och testa skidor och se vad som händer där. Sen gäller det att lämna över ett ansvar till medarbetarna också, där de har klara och tydliga roller. Det är det jag måste göra, att se till att de är trygga i sina uppgifter så att allting flyter på. I och med att vi ofta har tajt med tid gäller det att minska avbrotten, det måste rulla på, säger den 37-årige dalmasen.

 

I A-laget är det sex personer i vallateamet och sedan finns det även ett vallateam på IBU-cupen som består av två personer. Flertalet av vallarna har ett åkaransvar, vilket innebär att man har hand om olika åkares skidparker. 

– Man har koll på skidorna, att de är i bra skick och framförallt bokför i våra böcker hur man genomför testerna av alla skidor. Normalt sätt ska man ligga på 25-30 par per person så det blir ju ganska många skidor att hålla reda på så det gäller att skriva ner allting. På en tävlingsdag väljer de även ut vilka skidor som är aktuella, vilka det kan röra sig om från person till person.

– Sen finns det två personer som på en tävlingsdag, i huvudsak, har till uppgift att ta fram skidor genom utslagsturnering. Man går generellt ut med tre stycken testserier och varje serie innehåller sex par skidor så det är totalt 18 par som vi testar vallor och strukturer på till exempel. I varje serie börjar man med en kvartsfinal. Sen får man ut en semifinal i nästa steg och där har man fyra par för då har man med sig en lucky looser från kvartsfinalen för att få en jämn siffra. Sen kör de fyra semifinaler och då får man ut två skidpar som sedan möts i final och tillslut får man ut en vinnare. Så går det till i de här tre serierna och i slutändan får man ut tre vinnare i varje serie som sedermera blir våran slutliga tävlingsvallning den dagen.

 

Hur mycket hemlighetsmakeri är det när det gäller vallningen?

– Det är väldigt mycket. Det är inte direkt så att man går över till Norges vallatrailor och knackar på och frågar vad de ska valla med. Det är väldigt mycket så att man håller allt inom stängda dörrar.

 

Under tävlingsdagarna är den gyllene regeln för vallateamet att vara på plats senast fem timmar innan tävlingsstart. Under de första timmarna iordningställer man och väljer ut aktuella tävlingsskidor för varje åkare som ska tävla den dagen. Man ställer i ordning och preparerar skidorna till de tre testserierna.

– När vi har cirka två och en halv timme kvar till start då ska alla vallare vara omklädda. Då beger vi oss ut till ett förutbestämt testområde som vi håller till på, ofta en slinga på 400-500 meter där man främst testar fart i en utförsbacke, men även känslan på skidorna. Det rullar på fram till det är en timme kvar till start. Då ska tävlingsskidorna vara uttestade och bestämda vem som ska åka på vad av de skidorna som varit ute. De skidorna går två personer in med till lastbilen och inväntar första resultatet från den första serien av sex par skidor. Med ungefär 50 minuter kvar till start kommer första resultatet inrapporterat på radio. Allting, vad som ligger på vad på de här skidorna är nerskrivet så då kollar man på sina papper och börjar bearbeta och preparera skidorna. Sen har vi ungefär 30-40 minuter kvar till start då kommer inrapportering på serie två och då kommer nästa vinnare. Då tittar man på sina papper, vad som låg på vad och preparerar vidare. Sen när vi har ungefär 15-20 minuter kvar till start, då kommer det sista resultatet in. Då lägger man på det på skidorna. Sista timmen är ganska tajt när man står där och vallar. Det gäller att allting flyter på. Vi vill ju ligga så nära vi bara kan tävlingsstart ifall det skulle bli en omkastning på vädret eller något liknande.

 

Den svenska vallalastbilen

 

När säsongen slutar i mars tar vallarna en kortare semester, på en till två veckor, för att hämta andan. Därefter börjar arbetet med nya tester om.

– Vi har ofta rätt fina förhållanden på våren här i Sverige med mycket snö. Då vill vi ju passa på att utnyttja det så mycket vi kan innan den försvinner, så på våren blir det en eller två tester gjorda direkt.

Från april och fram till oktober är vallateamet generellt iväg på snö och testar nytt material en till två veckor i månaden. 

  Däremellan har jag lastbilen hemma i Älvdalen, så man kan säga att det är min arbetsplats. Det finns alltid saker att göra där. Saker behöver underhållas och förbättras, saker som vi kommit på under säsongen. Sen planerar jag och lägger upp en plan för säsongen, beställer in nya produkter och komplettera med sånt som saknas eller tagit slut under tävlingssäsongen. Hela sommaren är som en lång förberedelse inför tävlingarna. 

– Jag har också en dialog med fabrikanterna som tillhandahåller oss skidorna. Ofta skickar de upp nya skidor till varje tillfälle vi ska iväg under testperioden och de skidorna vi får, kanske mellan 30-100 par, skickar jag upp till vår stenslipare uppe i Funäsdalen som får lägga en testslip på alla skidor. Sen åker vi ner till till exempel Torsby i skidtunneln där och testar skidorna och jämför dem sinsemellan. Att göra det inför varje sväng vi ska iväg tar ju lite tid. Ibland skulle man behöva 48 timmar på ett dygn.

 

Vad är det bästa med jobbet?

– Det är så omväxlande och varje plats man kommer till har sin utmaning. Det är en utomhusidrott och vädret är spännande. Det kan bli vad som helst för varje tävlingsdag egentligen och det tycker jag är väldigt roligt. Det är få saker som är givna. Sen gillar jag om det blir väderomkastningar inför eller gärna under en tävling, när det blir lite svårare, det tycker jag är riktigt kul.

– Men jag tycker att vi behärskar det mesta som team. Men allting beror ju lite på vintrarna man har, man blir ju bra på det man jobbar med mycket. Är man van vid varma förhållanden och det istället blir kallföre är det något svårare, men samtidigt är det en rolig utmaning. Man längtar till att det ska bli kallföre i och med att det blir mindre marginaler då. Det blir mindre skillnader mellan produkter och skidor till exempel mot vad man kan få i varmare förhållanden. Det är ju spännande, men samtidigt har man ändå respekt för det.

 

I mars väntar ett hemma-VM i Östersund. Att det är ett mästerskap på just hemmaplan är inget som garanterat gör att det svenska vallateamet har en fördel gentemot andra nationer, menar Norell.

– Det är både och. Inför ett OS har vi ofta en fyra års plan från det ena OS:et till det andra där vi är på plats under aktuell tävlingstid då OS kommer att gå. Det för att samla in så mycket data man kan kring vädret och se vad som funkar i fråga om vallar och slipar och sånna saker. Men i slutändan kan vi inte styra över vädret, man får vara beredd på det mesta. Och lite så känner jag inför hemma-VM också, det gäller att vara förberedd på det mesta även fast vi testat mycket där tidigare och samlat på oss mycket data därifrån genom åren så vet man ändå inte förrän man står där just den dagen.

Är pressen större även på vallarna inför ett hemma-VM?

– Det blir ju lite extra framförallt inför ett hemma-VM men det är viktigt att jobba som om det är en vanlig världscup. Det är viktigt att ha ett inkört system där alla vet vad dem ska göra och vi gör egentligen samma sak på ett mästerskap som på en världscup. Jag tror att det är väldigt viktigt så att det inte blir att man måste ändra om och testa massa saker utan att man följer en röd tråd i allt vi gör.

 

Bild: Erik Torring

Skribent: Cornelia Wikström
Epost: Adressen Gömd

länk till inside på skidskytte.se

 Club-1988-Sweden-Team

 

 

Huvudsponsorer

Fristads

 
SkånskaByggvaror.se

 

Teamsponsorer

big

ifs

sj

stanley

swedemount

 


Samarbetspartners

access

bliz

flygbra

concept

hestra

idre

maurten

morespace

polar

sports

Wist last och buss

   

 

 

Officiella leverantörer

bodytech canvac
hwk Leki
larsen maplus
optilaser
redcreek rex2
skigo sportdoc
star start
sundström svea
swix tarsus
wiksten tst
vauhti  
 

 

 


 

Facebook_logo_(square)

 

Postadress:
Svenska Skidskytteförbundet
ÖSK-vägen 7
831 43 Östersund

Besöksadress:
ÖSK-vägen 7, Skidstadion
831 43 Östersund

Kontakt:
Tel: +46 (0) 10 476 42 41
E-post: This is a mailto link

Se all info