Hoppa till sidans innehåll

Styrketräning


styrka

Prepuberteten

För barn i prepuberteten så utgör dynamisk bålstabilitet den största delen av styrketräningen. Men det är även viktigt att stimulera de stora muskelgrupperna. Alla övningar ska utföras dynamiskt med största möjliga rörelseomfång och med god teknikkontroll.

Styrkeökningen hos barn beror på främst neuromuskulära anpassningar och är specifik för de tränade musklerna. Därför är det otroligt viktigt med allsidighet även där för att skapa bra förutsättningar för motorisk inlärning (rörelseteknik)

Under puberteten

Under puberteten sker stora fysiologiska förändringar med bl.a. ökad muskelmassa och en snabb utveckling av bindvävsstrukturer (elastiska komponenter i musklerna). Det sistnämnda liknar en fjäder som lagra energi vid den exentriska fasen för att utnyttjas i den koncentriska fasen. Detta kallas för stretch shortening cycle (SSC). Det har stor betydelse för arbetsekonomi och tränas med plyometrisk träning (Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdomar, s. 77)

 

Vad och varför

Bålstabilitet (skadeförebyggande)

Belastning

På skidor eller rullskidor

Cirkelträning

Gör det enkelt, egen kroppsvikt, använd saker som finns nära dig (stavar, skjutmattor, bänkar, stolar…)

Basen för bra effekt av styrka är:

– rörlighet (fot, bäcken, höftböjaren, hamstring, bröst/rygg)

– stabilitet (bål, knä, fot, höft)

 

Åldersanpassad träning för barn och ungdomar, Mickail Tonkonogi & Helena Bellardini, 2012, SISU Idrottsböcker

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:55 Skribent: Leif Söderberg

fLUORFÖRBUD NY.jpg

 

 Huvudpartners

 

fristads_black_logo.png

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Teamsponsorer

swedemount

 

idre

 

 

Samarbetspartners

Officiella leverantörer

 


 

Facebook_logo_(square)

 

Postadress:
Svenska Skidskytteförbundet
Stadionvägen 7
831 58 Östersund

Besöksadress:
Stadionvägen 7, (Skidstadion (Mediahuset)
831 58 Östersund

Kontakt:
Tel: +460104764241
E-post: This is a mailto link

Se all info