Hoppa till sidans innehåll

Uthållighetsträning


aerob

Uthållighet är förmågan att bibehålla en given arbetsintensitet (kraftinsats och rörelsehastighet) under en viss tid.

Energigivande processer är avgörande för uthållighet och sker på 2 sätt: aerobt (förbrännings process beroende av syre) och anaerobt (utan syre, lactacid). Mottaglighet och effekt för dessa processer hänger helt och hållet på åldern (kronologiskt och biologiskt) och pubertets faser dvs. prepubertet, pubertet och postpubertet.

 

Prepubertet

Barnen i prepubertet har outvecklad muskulatur (även hjärtmuskeln) på grund av låga halter av cirkulerande androgener (bl. testosteron). På grund av förhållanden mellan hjärtats låga pumpförmåga och barnens stora blodkärl dvs. lågt blodtryck är effekten av aerob uthållighetsträning (långa pass av kontinuerligt arbete) väldigt dålig i denna fas. Dessutom är barnen i denna ålder beroende av mycket stimulans och långa monotona pass av kontinuerligt arbete tråkar ut dem. Här är det att föredra och prioritera högintensiv intervallträning i form av lekar/stafetter varvat med korta pauser. Detta har visats av flera studier (Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdomar; Baquet et al. 2002, 2004, 2010; Mc Manus et al. 2005; Gamelin et al. 2009). Träningen i denna åldern MÅSTE vara kul!

 

Under puberteten

Under puberteten förändras förutsättningar drastiskt och en unik situation uppstår för att öka kroppens aeroba förmåga. Hjärtats storlek (ml) kan nästan fördubblas (som mest vid 13-14 år) samtidigt som blodkärlen inte växer i samma takt. Det innebär att förhållandet mellan hjärtats slagvolym och blodkärl har förändras och blodtrycket är som högst (förhöjt blodtryck) just vid tillväxtspurten (14-15 år). Det uppstår en perfekt situation för att ”styrketräna” hjärtmuskeln (Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdomar, s. 52)

 

Exempel på hur detta kan tränas

Intermittent träning i intervallform

Kombinationsträning med olika stationer (skytte, styrka, balans och precisionsövningar

Öka belastningen i form av ökad träningstid anpassat till åldern

Olika former (löpning, orientering, rullskidor, skidor, cykel, paddla…)

Olika terräng egenskaper (lätt kuperad, backar, myrar, stenigt, skog…)

Exempel på träning för ändamålet finner ni här.

 

Åldersanpassad träning för barn och ungdomar, Mickail Tonkonogi & Helena Bellardini, 2012, SISU Idrottsböcker

Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:55 Skribent: Leif Söderberg

fLUORFÖRBUD NY.jpg

 

 Huvudpartners

 

fristads_black_logo.png

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Teamsponsorer

swedemount

 

idre

 

 

Samarbetspartners

Officiella leverantörer

 


 

Facebook_logo_(square)

 

Postadress:
Svenska Skidskytteförbundet
Stadionvägen 7
831 58 Östersund

Besöksadress:
Stadionvägen 7, (Skidstadion (Mediahuset)
831 58 Östersund

Kontakt:
Tel: +460104764241
E-post: This is a mailto link

Se all info