![Placeholder](/images/18.157ea8cd1859af516b5c01d3/1674035472604/v%C3%A4xer.jpg)
Svenskt skidskytte växer!
Under de två senaste åren har Svenskt Skidskytte vuxit rejält och allt tyder på en fortsatt tillväxt. Pandemiåren har generellt varit tuffa för idrottsrörelsen men Skidskytteförbundet har som ett av få förbund ökat antalet utövande barn och ungdomar med 20% per år. Som ett led i att förstärka den här utvecklingen anställs nu Ulrika Smith Svenstedt som Strategisk Kommunikationschef.
Det är inte bara inom barn- och ungdomsverksamheten som skidskyttet växer. Även elitverksamheten har tagit stora kliv framåt. Landslaget är bredare och starkare än någonsin och förbundets ekonomiska tillväxt är betydande. Intresset för att engagera sig i skidskytte är större bland både partners och fans, vilket till stor del beror på de strategiska satsningar som gjorts inom marknads- och kommunikationsområdet.
Ett marknadsteam rustat för framtiden
Teamet som arbetar med marknad- och kommunikation inom Skidskytteförbundet har på kort tid vuxit från en person till fyra personer. De två kommunikatörerna, Emma Höglund och Victor Agestam, är båda före detta skidskyttar som efter avslutad idrottskarriär utbildat sig och skaffat viktig erfarenhet inom kommunikationsområdet.
- Vi befinner oss i ett väldigt inspirerande läge, menar Håkan Blidberg, Skidskytteförbundets Marknads- och Kommunikationschef. Intresset för att följa Svenskt Skidskytte har aldrig varit större och våra fantastiska atleter gör att barn- och ungdomar över hela landet drömmer skidskyttedrömmar. Det är en förmån att leda det här grymma teamet som kommunicerar skidskytte internt inom rörelsen och till extern media varje dag.
Landslagsreportern Emma
Emma Höglund jobbar främst med kommunikationen kring landslaget och reser därför tillsammans med världscuplaget hela säsongen. Medias intresse för att följa landslaget ute på världscup har ökat markant, vilket kräver mer koordinering på plats och det är en viktig roll som Emma har att tillsammans med huvudtränare Johannes Lukas säkerställa att media får bra arbetsvillkor och möjligheter samtidigt som våra aktiva ska få möjlighet att fokusera på sin prestation.
Föreningarna i fokus för Victor
Som ett led i att berätta mer om den så viktiga nationella verksamheten, som omfattar allt från föreningsutveckling till nationella tävlingar, så jobbar Victor Agestam dagligen med att hjälpa föreningar och regioner att utveckla sina hemsidor men också att publicera nyheter från hela landet. Victor ansvarar också för planering och genomförande av livestreaming av utvalda nationella tävlingar.
Teodor vässar förbundets samarbeten
Svenskt Skidskyttes verksamhet är till över 90% finansierat av kommersiella samarbeten i olika former, vilket är unikt. Teodor Peterson, mest känd för sina framgångar i längdspåret, är den som dagligen håller kontakt med förbundets partners och säkerställer att de får den service som behövs för att kunna nyttja de möjligheter som våra samarbeten skapar.
IBU stödjer utvecklingen
En intressant utveckling den innevarande säsongen är att Internationella Skidskytteförbundet startat ett projekt för att stimulera nationsförbunden att arbeta strategiskt för att öka räckvidden i sina respektive kanaler, vilket ger ett ekonomiskt stöd för att motivera fortsatta investeringar inom kommunikationsområdet.
- IBU är som vanligt på tårna och tänker strategiskt, anser Rikard Grip, Skidskytteförbundets Generalsekreterare. De investeringar vi gjort inom kommunikationsområdet de senaste åren har lett till att vi dubblat vår räckvidd.
Som ett led i att fortsätta utvecklingen för Svenskt Skidskytte anställs nu Ulrika Smith Svenstedt som Strategisk Kommunikationschef:
- Det här är ett riktigt drömjobb för mig, säger Ulrika. Min mångåriga erfarenhet av kommunikation och kommersiella samarbeten inom både idrottsrörelsen och näringslivet ger mig en bra plattform och förståelse för att hjälpa till att driva Svenskt Skidskytte framåt med visionen "Sverige - världsledande i skidskytte"
Ulrika startar sin anställning 1 april 2023.
- Nu ser jag fram emot att få bidra till den fina utveckling som Svenskt Skidskytte har, för att säkerställa en ljus och trygg framtid för skidskyttesporten.
Håkan Blidberg fortsätter som Marknadschef med ett övergripande ansvar.
![Svenska skidskytteförbundets nya strategiska kommunikationschef, Ulrika Smith.](/images/18.157ea8cd1859af516b5bf9a4/1674033252754/Ulrika%20Smith_1.jpg)
Svenska skidskytteförbundets nya strategiska kommunikationschef, Ulrika Smith Svenstedt.
- Detta skapar tydligare roller, något vi tror kommer att ge oss möjligheter att stärka marknadsarbetet och kommunikationen till föreningar, utövare, samarbetspartners och fans, fortsätter Grip.
Publicerad: 2023-01-18
Senast uppdaterad: 2023-01-19