Gå till innehåll

Svenskt

skidskytte

SVENSKT SKIDSKYTTE
SVENSKT SKIDSKYTTE

Johannes Thingnes Bö (3), Sebastian Samuelsson (1) och Martin Ponsiluoma (2) i mål efter den avslutande masstarten på VM. Foto: Nordic focus.

VM i Oberhof - ett mästerskap som engagerade

Världsmästerskapen i Oberhof var de mest framgångsrika någonsin för ett svenskt lag men det var inte bara medaljerna som vi kunde jubla över. Tvärtom så var årets mästerskap engagerande ur många perspektiv.

Bara i februari växte Svenskt Skidskyttes räckvidd i sociala medier med 7 procent - ett nytt rekord. Med 3 069 nya följare och totalt 41 703 på Instagram nådde vi en all time high. Sett över hela året så växte vi med 13 000 följare. Allt det här sammantaget genererade 327 989 interaktioner med skidskyttefans från hela världen. Detta är särskilt hisnande eftersom det tidigare högsta antalet interaktioner var över 202 708, dvs över 100 000 färre.

Särskilt på Instagram är interaktionen med våra följare extremt hög. Att interagera med er fans är något vi älskar och driver oss att ständigt utvecklas kommunikationsmässigt

Ur ett globalt perspektiv är engagemanget ännu mer imponerande! Internationella Skidskytteförbundets (IBU) sociala medier genererade 26 miljoner visningar och 150 000 åskådare var på plats på stadion för att heja fram åkarna. Föga förvånande var det Tyskland som hade de högsta tittarsiffrorna, med 5 miljoner tittare som följde masstartsloppen. Den högsta marknadsandelen noterades dock i Skandinavien: I Norge och Sverige var den 85 % under herrarnas masstart - ett svårslaget rekord! Särskilt i Sverige kan man notera det ökade tittarintresset: Av de tio mest sedda programpunkterna på VM´s sista dag var sex stycken skidskytterelaterade sändningar.

Siffrorna imponerade också på Olle Dahlin, IBU:s ordförande:

- BMW IBU World Championships Skidskytte Oberhof 2023 var en stor framgång och visade att vår sport har en global dragningskraft. Spänningen i tävlingarna i kombination med vårt avancerade nya digitala ekosystem gjorde Oberhof 2023 till det mest digitalt engagerande världsmästerskapet genom tiderna. Vi såg miljontals tittare på TV och många hundratusentals som deltog på plats. Allt detta genomfördes på ett så hållbart sätt som möjligt eftersom Oberhof satte ett hållbart riktmärke för framtida evenemangsvärdar. Vi är tacksamma mot arrangörerna, våra fantastiska idrottare och alla våra passionerade fans för att de gjorde evenemanget till ett av de bästa någonsin.

VM-drottningen Hanna Öberg med 2 guld, 1 silver och 1 brons. Foto: Nordic focus

För att föra denna spännande sport närmare den unga publiken finns det nu ett helt nytt konto för Svenska Skidskytteförbundet på TikTok. Filmerna där fick redan första veckan över 10 000 klick och visningar - och trenden är snabbt stigande!

Även Facebook verkar uppleva ett nytt uppsving, för jämfört med tidigare rekord har räckvidden faktiskt nästan fördubblats i februari. Vi nådde 790 000 konton och genererade 100 000 interaktioner. Tidigare rekord låg på 403 000 konton och 65 000 interaktioner.

Svenskt Skidskytte fortsätter att växa. Fortsatt utveckling och spridning av skidskytte viktigt för oss och innebär att vi kan fortsätta att vara värd för världscuptävlingar och världsmästerskap i framtiden.

Linn Persson gjorde ett fantastiskt VM i Oberhof. Foto: Nordic focus.

Publicerad: 2023-03-21

Senast uppdaterad: 2023-03-23

Författare: Svenska Skidskytteförbundet